Mikä hakukone?

Yleiskielessä me puhumme googlettamisesta, google hakukoneoptimoinnista - vaikka hakukoneita on toki muitakin. Miksi näin? No, vuonna 2020 Googlen markkinaosuus oli kansainvälisesti lähes 90% ja Suomessa noin 97%. Eipä siinä muilla ole juuri jalansijaa. StatCounterista voit tarkistaa viimeisimmät tulokset.


Hakukoneoptimoinnin ABC - osa 2

Miten hakukone toimii?

Kun teet hakukoneessa haun, löydät satoja tai jopa tuhansia verkkosivuja, joilla on olennaista tietoa ko. aiheesta.

Kun kirjoitat hakusanoja hakukenttään, Google tekee jo ehdotuksia, mitä kannattaisi hakea. Googlen tavoitteena on selvittää mitä hakutuloksia kannattaa näyttää.

Googlen algoritmit käyvät silmän räpäyksessä läpi lukemattoman määrän verkkosivustoja ja esittää hakutuloksissa osuvimmat (ja hyödyllisimmät) sivustot.


SERP - Search Engine Result Page - hakutulosten listaus

SERP eli Search Engine Result Page on englanninkielinen termi hakutulosten listaukselle. Hakutuloksissa esitetään sivustoja, joissa on hakusanoihin liittyvää relevanttia sisältöä. Hakutulokset voidaan jakaa karkeasti

  1. maksettuihin mainoksiin
  2. orgaanisiin hakutuloksiin

Huomioithan hakutuloksia tutkiessasi - maksetut mainokset ovat orgaanisten hakutuloset yläpuolella vain koska mainostaja on maksanut näkyvyydestä.

Toki mainosten sijoitukseen vaikuttaa myös niiden sisältö / vastaavuus hakusanoihin, mutta kaiken kaikkiaan - ne ovat maksettuja mainoksia, ja korkeimman tarjouksen tehnyt mainostaja saa mainoksensa näkyviin hakutuloksiin.

Hakutulokset

Hakutuloksissa Google näyttää nk. hakutulosten otteita, jotka ovat

  1. Hakutulosten listaukset (regular snippet), missä näet url-osoitteen sekä hakukonetta varten määritellyt sivun meta titlen (otsikon) ja sivuston kuvauksen.
    Hakukoneoptimointi - hakutulokset: hakutulosten listaus (regular snippet)
  2. Tuotekuvaukset tai muut monipuoliset kuvaukset (rich snippets), jotka ovat Google-hakutuloksia, joissa näytetään lisätietoja. Ne voivat olla arvosteluja, reseptejä, tapahtumia tai niissä voi olla hakuun liittyvä linkki verkkokauppaan / tuotekuvaukseen.
    Hakukoneoptimointi - hakutulokset: monipuoliset kuvaukset (rich snippet)
  3. Maksetut hakutulokset (sponsored ads) - näitä näytetään hakutuloksissa sekä sivun ylä- että alaosassa.
    Hakukoneoptimointi - hakutulokset: maksetut mainokset
  4. Visuaaliset otteet (featured snippets) sisältävät lisätietoja kohteesta, kuten esim. arvosteluja tai suoran vastauksen esitettyyn kysymykseen. Visuaalinen ote näkyy hakutulosten ensimmäisenä; ennen varsinaista hakutulosta ja hakija näkee vastauksen klikkaamatta linkkiä.
    Hakukoneoptimointi - hakutulokset: visuaaliset otteet (rich snippet)
  5. Tietokuvaajat (knowledge graph) esitetään hakutuloksissa sivun oikeassa reunassa erillisinä nostoina.
    Hakukoneoptimointi - hakutulokset: tietokuvaajat (featured snippet)
  6. Laatikot (box snippets) kuten esim. "kuinka teen jotain" tai "ihmiset kysyvät myös" -vastaukset", karttatulokset, aiheeseen liittyvät haut, videot.
    Hakukoneoptimointi - hakutulokset: tietolaatikot (box snippet)

Voisimmeko auttaa hakukoneoptimoinnissa?

Voimme auttaa hakukoneoptimoinnissa tekemällä analyysin sivustostasi (sisältäen konkreettiset ohjeet sivuston kehittämiseen) tai voit tilata yrityksellesi hakukoneoptimointikoulutuksen, missä käydään läpi helposti, konkreettisesti ja selkokielisesti mitä hakukoneoptimointi on.

Lähetä meille yhteydenottopyyntö tai soita puh. 050 480 2449 ja kysy lisää!

Sanna Silvola
Yrittäjä