Mietitkö uusien kotisivujen (ja/tai kuvapankkikuvien) hankintaa tai etsitkö vain uusia kuvia blogiin?
Varmasti tiesitkin jo, että et voi käyttää kotisivuilla, some-julkaisuissa, videoissa tai missään muussakaan mainonnassa valokuvia tai videoita, joihin sinulla ei ole käyttöoikeutta.
Tarkistathan aina kuvien lähteestä ovatko kuvat (tai video) kaupallisesti täysin vapaasti hyödynnettävissä esimerkiksi yrityksesi kotisivuilla, vai liittyykö kuvien käyttämiseen jotain rajoituksia.
Ainoastaan silloin lupaa ei tarvitse pyytää, jos kuvaaja on sallinut kuvan käyttön niin sanotulla Creative Commons -lisenssillä.
Kuvien tekijänoikeus
Tekijänoikeus suojaa luovan työn tekijöitä ja heidän teoksiaan. Tekijänoikeuslaki suojaa mm. valokuvaajien oikeutta omiin kuviinsa.
Tavallisten valokuvien suoja-aika on 50 vuotta ja valokuvateosten 70 vuotta tekijän kuolinvuoden päättymisestä.
Lain mukaan tekijällä on yksinomainen oikeus määrätä teoksesta.
Valokuvaajan yksinoikeus sisältää:
- oikeuden valmistaa kappaleita
- saattaa valokuva yleisön saataville
- oikeuden määrätä valokuvan muuntelemisesta
Taloudellisten oikeuksien lisäksi tekijällä on teokseensa aina myös moraaliset oikeudet; isyysoikeus ja respektio-oikeus.
Isyysoikeus
Isyysoikeudella tarkoitetaan sitä, että hyvien tapojen mukaisesti tekijän nimi tulee mainita aina kun teos julkaistaan tai esitellään. Toki tekijällä on myös oikeus kieltää nimensä mainitseminen teoksen yhteydessä.
Respektio-oikeus
Respektio-oikeudella rajoitetaan teoksen muuntamista. Teoksen taiteellista arvoa ei saa loukata esittämällä tai julkaisemalla teos sellaisessa yhteydessä, joka voisi loukata tekijän arvoa.
Moraaliset oikeudet ovat luovuttamattomat, toisin kuin teoksen taloudelliset oikeudet.
Voit lukea lisää tekijänoikeuksista Kuvaston sivuilta sekä ladata & lukea Tekijänoikeusoppaan Finnfoton sivuilta.
Kuvien valinta ja käyttäminen
Sopivien kuvien etsiminen vie monesti paljon aikaa. Vastaamalla muutamaan kysymykseen työ hiukan helpottuu (ja ehkä nopeutuu), kun tietää mitä on etsimässä.
- Mihin tarvitsen kuvan?
- Minkälainen kuva tukisi tarinaani?
- Mikä on kuvan käyttötarkoitus? Tunnelmakuva, jokin yksityiskohta, jne?
- Minkä värinen kuvan pitäisi olla, jotta se sopii kotisivuille tai mainosmateriaaliin?
Kuvilla on aina iso merkitys kaikessa viestinnässä. Kuvat herättävät huomiota, luovat yleisen tunnelman. Kuvat joko houkuttavat lukijan jatkamaan, tai pahimmassa tapauksessa karkoittavat hänet pois esimerkiksi yrityksesi kotisivuilta.
Siksi kuvien valintaan kannattaa panostaa ja ostaa lisenssejä myös maksullisiin kuvapankkeihin hyvän lopputuloksen varmistamiseksi.
Olisi sääli pilata muuten hyvät kotisivut, mainos tai markkinointimateriaali säästämällä muutama euro tai kymppi käyttämällä "melkein hyvää ilmaista kuvaa", vai mitä?
Ilmaiset kuvapankit
Ilmaisten kuvapankkien kuvia voi vapaasti hyödyntää kaupallisen mainosmateriaalien ja kotisivujen kuvittamiseen tai mihin tahansa muuhunkin mainontaan.
Tässä listattuna muutamia ilmaisia kuvapankkeja, joihin olemme vuosien saatossa törmänneet.
Maksuttomien kuvapankkien lisäksi on olemassa useita maksullisia kuvapankkeja, joista itse suosimme Adobe Stock-kuvapankkia.
Tarvitsetko apua nettisivujesi kuvittamiseen ja sisällöntuotantoon?
Autamme asiakkaita nettisivujen jatkokehittämisessä tuottamalla laadukasta, hakukoneelle optimoitua sisältöä, ja tarvittaessa voimme myös tehdä yritys- / tuotekuvausta, jotta saatte uusia kuvia hyödynnettäväksi digimarkkinoinnissa.
Lähetä meille yhteydenottopyyntö tai soita puh. 050 480 2449 ja kysy lisää!
[tmm name="6337"]
Joko luit nämä?
-
Kotisivujen hakukoneoptimoinnin ABC - Osa 1
Hakukoneoptimointi, SEO-optimointi, Googleoptimointi ja mitä kaikkia niitä nyt olikaan? Tutustu hakukoneoptimoinnin maailmaan ja tutustu hakukoneoptimoinnin ABC vinkkeihin.
-
Mikä on kotisivujen SSL-sertifikaatti?
Olet ehkä joskus miettinyt mikä on kotisivujen SSL-sertifikaatti? Se on sivuston suojaamiseen ja internetliikenteen salaamiseen käytetty maailmanlaajuinen standardoitu suojausteknologia.
-
Saavutettavuus kotisivujen sisällöntuotannossa
Mielestäni moni saavutettavuuteen liittyvä asia on jo itsessään hyvää webbisuunnittelua, mutta on niissä vaatimuksissa myös paljon yksityiskohtia ja teknisiä vaatimuksia.