Etsitkö markkinointi- ja mainostoimistoa Tampereelta?

Alkuun pahoittelut, että meillä ei ole tämän oman "markkinointi- ja mainostoimistomme" nimessä mitään hauskaa adjektiivia. Meillä ei myöskään ole hienoa toimistoa Tampereen keskustassa, saatika siellä mitään isoa neukkaria, jonne kutsua asiakkaita kokkareille syömään hammastikuilla seivästettyjä juustokuutioita kymmenen tuhatta euroa maksaneen kotisivujen uudistuksen ja uuden logon sekä sloganin julkistamisen jälkeen.

Eli jos kaipaat(te) tai haet(te) jotain sellaista - emme välttämättä päädy yrityksenne "markkinointi- ja mainostoimistoksi"(?).

Vanha Mocca Master vetelee viimeisiään

Oman Länsi-Tampereella sijaitsevan nuhjuisen toimistomme kahvikoneenakin on vain vanha Mocca Master (muuten hyvä keitin), jonka tippalukkokin vetelee viimeisiään. Sillä ei kuitenkaan keitellä mitään lattea asiakkaille. Täytyy tyytyä keskipehmeään suodatinkahviin. Vettäkin tulee vaan hanasta, ei mistään automaatista.

Näillä hinnoilla heitämme hyvästit hienolle edustusautolle

Niinpä, bye bye Bentley. Pienehköt tai asiakkaidemme mielestä kuulemma erittäin kohtuulliset laskutushintamme eivät salli edustavaa (kallista) konttoria kaikkine hienouksineen, vaikka heitämmekin näillä omilla loppuun asti höylätyillä markkinointipalveluidemme hinnoilla hyvästit hienoille edustusautoille.

Mitäpä tässä hienoista autoista, tärkeintä on että monet asiakkaamme ovat matkanneet ja menestyneet kanssamme jo vuosikymmenen; kiitos heille siitä.

Kiusana tylsät tittelit ja perusnaamat

Jos palataan taas ns. "tamperelaiseen mainostoimistoomme", todettakoon ettei yrityksemme Yhteystiedot-sivuilla ole muuten millään hauskalla filtterillä tehtyjä naamakuviakaan, vaikka ne varmasti siltä kyllä näyttävätkin. Toivottavasti se ei haittaa.

Eipä meillä ole myöskään mitään kivoja titteleitä, kuten vaikkapa "Markkinointitoimiston Heimopäällikkö" tai "Mainostoimiston HedKiiKustomerZiif". Eikä omilla kotisivuillamme valitettavasti ole näyttää mitään taiteellista ryhmäkuvaa, jossa kaikki hyppäävät samaan aikaan ilmaan firman viihtyisässä biljardihuoneessa ja huutavat "juusto".

Tampereen kiälistä mainostoimisto-slangia

Emme myöskään osaa puhua asiakkaille "mainostoimisto-slangia" tai käyttää hienoja maailman valtakielistä kopioituja, ja jo Tampereellekin asti rantautuneita markkinoinnin termejä tai kirjain-lyhennelmiä, joista mielestämme usein kuulija - sen kummenkin kuin ihan aina välttämättä puhujakaan, ei ymmärrä mitään. Ja vika ei siis aina ole kuulijassa.

Jos osaisimme käyttää hienompien markkinointitoimistojen kotisivuillakin esiintyviä termejä, se voisi saada meidät ehkä kuulostamaan (ei varmasti kuitenkaan näyttämään) fiksummilta. 😀

Hymiön nyt kuitenkin tuohon laitoin. Kun se on jopa Tampereen seudulla yrityksien mainnonnassa, ja jopa sisällön tuotannossa sekä markkinointisuunnittelussa muotia. Tai oli kuulemma joskus ainakin.

Miten sitten edes kehtaamme kutsua itseämme tamperelaiseksi mainostoimistoksi?

No kyllähän se tietysti laittaa naaman ja korvat punoittamaan. Nimittäin tarinoiden keksiminen ihan tyhjästä. Ja vielä pitäisi erottautua kilpailijoista samaan aikaan, kun kaikki muutkin ovat joustavia, innovatiivisia ja ketteriä mainonnan ja erityisesti tiätysti (tietysti sanan tamperelainen versio) digitaalisen markkinoinnin sekä mainosvideoiden erikoisasiantuntijoita.

Kaikenlaista puuta heinää, vai mitä?

Onko mahdollista perustaa oma mainostoimisto - ilman aikaisempaa alan kokemusta?

No, kyllä kai. Miksipä ei. Ja jos välillä totta puhutaan niin, kukapa itseään edes vähän visuaalisena tai taiteellisena pitävä ei haluaisi toimia oman mainostoimiston vetäjänä? Ja vieläpä Tampereella. Kokemushan seuraa tekemistä.

No, meillähän kaikki lähti siitä, kun allekirjoittanut luki joskus takavuosina vuosituhannen alussa pisnes-kirjan "Ala asiantuntijaksi, ilman mitään aikaisempaa kokemusta".

Jos lyhyenä versiona vetää kyseisestä kirjasta mutkat suoriksi, niin siinä kerrottiin, että: ryhdy minkä tahansa alan asiantuntijaksi ja anna asiakkaidesi toimia koekaniineina.

Siitä sitten erehdys-ja-eteenpäin mallilla eteenpäin. Kuulostaa(ko) pahalta mainostoimiston maksavan asiakkaan kannalta(?).

Onneksi siitä aloittamisesta on siis jo y k s i t o i s t a_v u o t t a. Ihan hyvin pyyhkii, hengissä ollaan. Saadaan perheelle leipä pöytään.

Ethän pahoittanut mieltäsi, sillä onneksi tämä tarina on vain osittain totta

Onneksi olkoon.

Pääsit tässä tarinassa jo melkein loppuun asti. Ja ehkäpä tämän osittain tottakin olevan tarinan lopun myötä alkaa meidän yhteinen tarinamme. Lupaamme nimittäin, että tarinaa riittää, mutta sana pitää. Aina.

Ota yhteyttä ja aloitetaan yhteisen tarinamme kirjoittaminen vaikkapa ihan Aa:sta alkaen, päätyen yhdessä kirjoittamaan menestystarinaa teidän yrityksestänne - markkinoinnin, mainonnan ja tarinankerronnan avulla.

Kerromme mielellämme teille myös oman oikean tarinamme, siltä osin kuin se kiinnostaa. Paljastettakoon, ettei se monen muun yritystarinan tavoin alkanut todellakaan sieltä autotallista.

Kilauta tai laita meiliä (kuulostaapa ihan mainostoimisto-slangilta). Otetaanpa uudestaan. Tylsästi ja virallisemmin.

Petteri Silvola, yrittäjä • Mainostoimisto Laurentium Oy • Tampere

Yhteistyöterveisin,

Petteri Silvola

yrittäjä, firman perustaja

Puh. 050 3100270

petteri.silvola@laurentium.fi

 


PS. Loppuun vielä Disclaimer? Kyllä vain, eli ethän toivottavasti pahoittanut mieltäsi (Huh, hyvä 😀 ), se ei tietenkään ollut tämän "markkinointitoimisto tampere" ja "mainostoimisto tampere" hakusanojen ympärille kasatun ja hakukoneoptimoinnin keinona toimivan provosoivahkon kirjoitustyylin ja värikynällä ainakin osittain keksityn tarinan ja kuvitteellisten mielipideilmaisujen tarkoitus.

Kunnioitamme ja arvostamme tietysti kaikkia kilpailijoita, kollegoja ja yrittäjiä, jotka ovat omalla työllään, rohkeudellaan ja osaamisellaan saavuttaneet menestystä (rahallista, henkistä tai molempia), jota me itse kukin tässä loppupelissä yrittäjinä omalla persoonallisella tavalla tavoittelemme.