Kotisivujen hakukoneoptimoinnin ABC – Osa 1

Hakukoneoptimointi, SEO-optimointi, Googleoptimointi ja mitä kaikkia niitä nyt olikaan?

Niinpä, ulkopuolisen ja kotisivujen hakukoneoptimointiin perehtymättömän henkilön asiaa koskevat termit eli ne kuuluisat “puurot ja vellit” saattavat helposti mennä sekaisin.

Mikäli sinusta tuntuu siltä, että edellä mainittu väite ei ole kohdallasi “täysin tuulesta temmattu”, niin ehkä (ja toivottavasti  😉 ) tämä artikkelisarjamme Kotisivujen hakukoneoptimoinnin ABC auttaa sinua ymmärtämään kokonaisuutta paremmin.


Hakukoneoptimoinnin ABC – osa 1

Miksi kotisivut kannattaa optimoida?

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on yksinkertaisesti tuottaa yritykselle yhteydenottoja eli asiakkaita: joko niin kutsuttuja liidejä tai vaikkapa verkkokauppaan lisää ostajia.

Hakukoneoptimoinnin toissijainen tavoite on parantaa kotisivujen näkyvyyttä hakutuloksissa ja sitä kauttaa kasvattaa sivujen kävijämäärää, mutta loppujen lopulta vain saavutetuilla konversioilla (lisämyynnillä, liikevaihdolla ja katteella) on merkitystä.

Toisaalta nämä kaksi asiaa eli näkyvyys ja konversio liittyvät olennaisesti toisiinsa.

Miten hakukoneoptimointia tehdään?

Hakukoneoptimointi (englanniksi: SEO – Search Engine Optimization) on “hakukoneita houkuttava tapa rakentaa yksittäinen artikkeli tai verkkosivusto”.

Käytännössä hakukoneoptimointi tarkoittaa niitä teknisiä ja sivuston sisältöön liittyviä toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan yksittäisen verkkosivun tai kokonaisen verkkosivuston sijoituksia hakukoneiden hakutuloslistauksessa (englanniksi: SERP – Search Engine Results Page) valituilla hakusanoilla.


Hakukoneoptimointi tarkoittaa niitä teknisiä ja sivuston sisältöön liittyviä toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan yksittäisen verkkosivun tai kokonaisen verkkosivuston sijoituksia hakukoneiden hakutuloslistauksessa halutulla ja valitulla hakusanalla.Laurentium Oy

Yksi keskeinen hakukoneoptimoinnin haluttuun lopputulokseen liittyvä tekijä on monipuolisen ja laadukkaan sisällöntuotanto valitusta aiheesta, jonka ansiosta yksittäinen artikkeli tai kotisivujen tietty sisältö “ansaitsee hakukoneen algoritmin mukaisesti” sijoituksen orgaanisten (eli ei maksettujen) hakutulosten ykkössivulta tai jopa aivan ensimmäiseltä sijalta.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Ennenkuin siirrytään itse optimoinnin käytännön asioihin, on hyvä vielä erottaa kaksi asiaa eli hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta toisistaan.

Älä sekoita hakukoneoptimointia Google Adwords-mainontaan

Otathan huomioon, että hakukoneoptimointia ei pidä sekoittaa hakukonemainontaan (eli maksettuihin Google Adwords mainoksiin).


Mistä hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa?

Hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa aina hakusanojen analysoinnista ja tutkimisesta. Tässä pätee vanha viisaus “hyvin suunniteltu, on puoliksi tehty”.

Ilman sitä kuuluisaa “punaista lankaa” eli tässä tapauksessa tarkkaan valittuja hakusanoja ja niiden ympärille kasattua laadukasta ja informatiivista tekstisisältöä, ei ole realistista olettaa hyvää menestystä eli paikkaa etusivulla 10.parhaan hakutuloksen joukossa.

Hakusanojen etsintä, tutkiminen ja sisällöntuotanto

Laadukas tekstisisältö eli sisällöntuotanto on siis kaiken hakukoneoptimoinnin A ja O.

Eli jos esimerkiksi haluaa menestyä hakukoneen tuloksissa hakusanayhdistelmällä “miesten hiusten leikkaus tampere”, tulee aivan ensimmäiseksi tutkia kaikkia kyseiseen aiheeseen liittyviä hakusanoja ja niiden yhdistelmiä, voidakseen tuottaa niistä laadukasta sisältökokonaisuutta.

Ensiarvoisen tärkeää on siis löytää ne hakusanat, joita asiakaskohderyhmä käyttää etsiessään tietoa kyseisestä aiheesta.

Tiedätkö yrityksellesi tärkeät hakusanat?

Tiedätkö mikä on (nykyisten tai tulevien uusien) kotisivujesi kohderyhmä ja niihin liittyvät tärkeät hakusanat tai toisinsanoen, mitä hakusanoja asiakkaasi käyttävät etsiessään tuotetta tai palvelua, jota haluat myydä?

Vastasitpa kyllä tai ei, niin onneksi hakusanojen analysointiin löytyy erilaisia työkaluja ja vieläpä täysin ilmaiseksi.


Hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa aina hakusanojen analysoinnista ja tutkimisesta. Tässä pätee vanha viisaus – hyvin suunniteltu, on puoliksi tehty.Laurentium Oy

Ilmaisia työkaluja on hakusanojen löytämiseen ja analysointiin

Todettakoon, että “netti on täynnä” erilaisia maksullisia ja maksuttomia työkaluja avainsanojen kartoittamiseksi, ja niitähän löytää erityisen helposti ja yksinkertaisesti eli tekemällä Google-haun: “hakusanatyökalu” tai “keyword tools” (englanniksi).

Mielestämme Googlen ylläpitämä ja kaikille avoimesti maksuton Avainsanojen (hakusanojen) suunnittelija on erinomainen työkalu niin aloittelijalle kuin kokoneemmallekin optimoinnin harrastajalle hakusanojen kartoittamiseen ja optimoinnin aloittamiseen.

Sen avulla voit etsiä ja tehdä hakuja löytääksesi yrityksellesi sopivat avainsanat (hakusanat) sekä ideoita muutenkin “sopivasti sinulle tärkeitä hakusanoja sisältävään” laadukkaaseen teksti- ja kuvasisältöön kotisivuillasi.

Avainsanasuunnittelijan avulla löydät runsaasti erilaisia hakusanaideoita yrityksesi tuotteisiin ja palveluihin liittyen, mikä auttaa alkuvaiheen suunnittelussa.

Lisäksi sen avulla näet ns. historiatilastot ja liikenne-ennusteet eli hyvinkin tarkkaa tietoa hakujen määristä sekä ennusteita vuodenaikojen ja esimerkiksi eri paikkakuntien mukaan.

Pääset siis hyvään alkuun optimointiprojektissasi tai miettiessäsi ideoita kotisivuillesi tutustumalla Googlen avainsanatyökaluun ja sen tarjoamaan faktatietoon, joka on kaiken optimoinnin perusta.

Psst! Hakukoneoptimoinnin ABC – osa 2 on jo työn alla 😀


Laurentium Oy on tamperelainen hakukoneoptimointiin erikoistunut yritys, jolla on 10 vuoden ja satojen sivustojen kokemus onnistuneista optimointiprojekteista.

Meiltä saat visuaalisesti tyylikkäät ja hakukoneoptimoidut kotisivut – laadukkaana kokonaispakettina.


Kuinka voimme palvella?

Lähetä meille yhteydenottopyyntö tai soita Puh. 050 480 2449 ja kysy lisää!

Kategoria: Blogi. Avainsana: , , .