Vältä nämä yleiset virheet hakukoneoptimoinnissa!

Vältä nämä 7 yleisintä virhettä hakukoneoptimoinnissa

Eikö nettisivusi sijoitu Googlen hakutuloksissa ykkössivulle? Mietitkö missä vika - oletko kenties unohtanut (tai et ole ehkä tiennyt) mitä kannattaisi sivustolta (tai blogikirjoituksista) tarkistaa?

Samoja virheitä toistetaan sekä isojen yritysten että pk-yrittäjien sivuilla. Hyvin usein kotisivuilta unohdetaan tarkistaa nämä muutamat perusasiat, joilla on (paljonkin) vaikutusta kotisivujen sijoitukseen hakutuloksissa.

Kokonaisvaltaisessa optimoinnissa ei keskitytä vain sisältöön tai tekniseen optimointiin, vaan mietitään myös käyttäjäkokemusta. Tässä kerromme yleisimmistä hakukoneoptimointiin liittyvistä virheistä - ja kerromme myös miten välttää tai korjata ne.

1. Käytätkö oikeita hakusanoja?

Jotta voisit pärjätä hakutuloksissa, sinun täytyy tietää mitkä hakusanat ovat liiketoiminnallesi tärkeitä, ja miten voit niitä hyödyntää sisällöntuotannossa.

Älä käytä liian yleisiä hakusanoja. Jos alasi on hyvin kilpailtu, yritä löytää hakusanoja, joilla voit löytää oman erikoisalasi ja/tai alueesi asiakkaat.

Jos olet esimerkiksi kosmetologi - kirjoita sisältöä esimerkiksi kasvohoidoista, ja muista mainita kaupunki (ja ehkä myös kaupunginosa), josta haluat tavoittaa uusia asiakkaita.

2. Tuota sisältöä, josta on lukijalle hyötyä.

Muista, että sivullasi (tai blogikirjoituksessa) pitäisi olla vähintään 300 sanaa kirjoitettuna aihealueeseen liittyen.

Jos kilpailu on kovaa, älä suotta lopeta siihen, sillä mitä laajemmin kirjoitat aiheesta, sen paremmin sivustosi sijoittuu hakutuloksissa.

Ja muistathan, että sisältöä ei tuoteta hakukonetta vaan asiakkaita varten? Tee sivustasi mielenkiintoinen ja monipuolinen.

3. Unohditko kutsua lukijoita vierailemaan sivustollasi?

Olethan lisännyt jokaiselle sivulle (tai artikkeliin) meta otsikon ja kuvauksen? Tämä otsikko ja kuvaus näkyvät hakutulosten listauksessa. Jokaisen otsikon tulee olla yksilöllinen ja sen pitäisi sisältää ko. sivun tai artikkelin hakusanoja.

Tee kuvauksesta mielenkiintoinen ja houkutteleva - lisää mieluiten myös jokin kehote - miksi potentiaalisen kävijän kannattaisi klikata linkkiä juuri sinun sivustollesi?

4. Saatko kävijät viihtymään sivustollasi?

Kun saat kävijän klikkaamaan hakutuloksista linkkiäsi, tavoitteena on pitää hänet mahdollisimman kauan sivustollasi.

Mitä pitempään kävijät ovat sivustollasi, sitä vahvemman signaalin Google saa - tällä sivustolla on hyvää sisältöä, tätä kannattaa suosia hakutuloksissa!

Lisää sivuillesi jokin CTA - Call To Action - eli toimintokehoite: tilaa uutiskirje, osta tuote, ota yhteyttä...

Hyvä sisäinen linkitys pitää myös kävijät sivustollasi. Sekä kävijät että Google osaavat "kahlata" sivustoasi läpi linkkien avulla, löytävät aina uutta tutkittavaa - ja viihtyvät siellä pitempään.

5. Nopeus on valttia - hidas sivusto käännyttää kävijät pois.

Sivuston latausnopeus on yksi vaikuttavista tekijöistä hakukoneoptimoinnissa. Voit testata oman sivusi nopeutta Google PageSpeed Insights-työkalulla. Saat sieltä hyvän yleiskuvan sivustosi nopeudesta ja vinkkejä mitä kannattaisi kehittää.

Yksi tärkeimmistä asioista nopeuteen liittyen on kuvat. Optimoi kuvien koko (resoluutioksi riittää 72) - älä käytä turhan isoja kuvia sivustollasi.

Jos esimerkiksi tarvitset kuvan koossa 400 x 400 pikseliä, älä lataa kuvaa "suoraan kamerasta" 2500 x 3000 pikselin kokoisena.

Muista myös tarkistaa WordPress-sivultasi lataamasi lisäosat. Onko ne kaikki käytössä vai onko työkalupakkiin jäänyt turhia lisäosia, jotka voisi jo poistaa?

6. Responsiivisuus - tarkista, että sivustosi toimii mobiililaitteilla.

Älä unohda tarkistaa miltä sivustosi näyttää kännykällä tai tabletilla katsottuna. Tee se itse - ota puhelin käteesi ja käy omalla sivustollasi.

Miten esimerkiksi näkyvät ja toimivat kuvat, otsikot, tekstikappaleet tai CTA (Call To Action) toimintonapit?

Google mobile-friendly test-työkalulla voit testata onko verkkosivusi mobiililaitteille sopiva.

7. Rikkinäiset linkit ärsyttävät kävijöitä!

Muistathan tarkistaa säännöllisin väliajoin, että sivustollasi olevat ulkoiset linkit toimivat?  Olethan lisännyt jokaiselle sivulle ja jokaiseen artikkeliin myös sisäisiä linkkejä?

Hakukone tarvitsee linkkejä, jotta se löytää tiensä sivustollesi - niin myös asiakkaasi. Lisää linkkejä myös sosiaalisen mediaan, ja yrityshakemistoihin.


Summa summarum

Hakukoneoptimointi on raakaa työtä eikä oikotietä onneen valitettavasti ole. Optimointi ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä, mutta se vaatii systemaattista ja suunnitelmallista työtä.


 

Vastaa kyselyyn ja voita sparrauspuhelu hakukoneoptimointiin liittyen!

Vastaa kyselyyn ja voita veloitukseton sparrauspuhelu!

Vastaa tähän hakukoneoptimointiin liittyvään kyselyyn (sis. 5 kysymystä, vastausaika noin 1 min.), ja voit voittaa veloituksettoman 30 minuutin sparrauspuhelun!

Saat heti käyttöösi konkreettisia vinkkejä sivustosi kehittämiseen!

Sanna Silvola
Yrittäjä

Kysyttävää?

Jos kaipaat apua sivustosi nostamiseen hakutuloksissa halutulle ykkössivulle (mieluiten top 3 linkkien joukkoon), ota yhteyttä!

Voimme auttaa sinut alkuun hakukoneoptimoinnissa SEO-analyysin avulla, tai ehkä yrityksessäsi tarvittaisiin pienryhmäkoulutusta hakukoneoptimointiin ja sisällöntuotantoon liittyen?

Ota yhteyttä ja jutellaan, miten voisimme olla avuksi?


Laurentium Oy on tuottanut ja tarjonnut hakukoneoptimointiin liittyviä palveluja vuodesta 2010 alkaen. Satojen sivustojen ja onnistuneiden optimointien avulla olemme oppineet miten digitaalinen markkinointi on sijoitus - ei kulu - jolla houkutellaan lisää asiakkaita, tehdään enemmän myyntiä ja saadaan aikaan jatkuvaa positiivista kehitystä.