Verkkotunnus osana yrityksesi brändiä

Ensisijaisen nettiosoitteen eli domainin valinta on yleensä helppo - yrityksennimi.fi tai yrityksennimi.com mutta niin kutsutuissa kampanjasivuissa tai yrityksen muissa mainossivuissa nimen valinta voi olla haastavaa. Toisaalta yrityksen nimi voi olla myös liian pitkä tai hankala nettiosoitteeksi.

Verkkotunnuksen tulisi kuvastaa yritystäsi tai verkkosivustoasi jollakin tavalla, jotta asiakkaiden on helppo muistaa se ja löytää se verkosta.

Noudattamalla näitä vinkkejä voit löytää nimen, joka sopii täydellisesti yrityksellesi ja jonka asiakkaat muistavat helposti!

Mitä kannattaa huomioida verkkotunnuksen valinnassa?

  1. Varaa verkkotunnus ajoissa.
  2. Varmista, että perustettavan yrityksen nimeä vastaava domain on vapaana.
  3. Suojaa tarvittaessa omaa nimeäsi vastaava verkkotunnus.
  4. Harkitse useamman päätteen varaamista.
  5. Hyvä verkkotunnus edistää sivustosi optimointia.

Varaa domain heti kun olet suunnittelemassa yritystoimintaa. Varaa domain omiin nimiisi, ja siirrä se myöhemmin perustettavan yrityksen nimiin. Hyvät nimet ovat arvokkaita - eivät konkreettiselta hinnaltaan vaan käyttöarvoltaan. Huomioi verkkotunnus jo yrityksen perustamisvaiheessa osana yritysnimen valintaprosessia.

Varmista ja varaa verkkotunnus jo ennen kuin teet perustamisilmoituksen kaupparekisteriin, niin varmista ettei yrityksen tai nettisivujen osoite sekoitu muihin yrityksiin. Asiantuntijoiden, yksityisyrittäjien ja julkisuuden henkilöiden kannattaa suojata ja varata omaa nimeään vastaavat verkkotunnukset.

Traficomin sivuilta voit tarkastaa vapaana olevia nettiosoitteita, tai voit hyödyntää myös verkkotunnuksen hakutyökaluja, kuten Whois, Domain 24/7, GoDaddy tai NameCheap.


Koska nettiosoitteet / verkkotunnukset eivät ole kovin suuri investointi, kannattaa tarkkaan pohtia olisiko hyvä suojata oma liiketoiminta rekisteröimällä nettiosoite useammalla päätteellä (.fi, .com jne.), jotta osoitteiden käytössä ei tule sekaannuksia eikä kilpailijat pääse varaamaan vastaavia osoitteita.

Silloin kun nettisivua käytetään tuotteiden, palveluiden ja/tai kampanjoiden mainostamiseen, hyvä osoite tukee myös hakukoneoptimointia. Lue lisää kampanjasivuista tai hakukoneoptimoinnista.

Millainen on hyvä verkkotunnus / nettiosoite?

  1. Hyvä verkkotunnus on selkeä, helppo muistaa ja kirjoittaa.
  2. Nettiosoite sopii yrityksen toimintaan ja imagoon.

Jos nettiosoite on liian pitkä tai vaikea, sitä on myös vaikea muistaa ja/tai se on haastava sähköpostiosoitteen loppuosana. Kotimaisessa liiketoiminnassa verkkotunnuksen kirjoitetun ja lausutun muodon on hyvä olla lähellä toisiaan.

Hyvä nettiosoite vastaa yrityksen nimeä tai tarjottavaa tuotetta / palvelua. Kampanjasuunnittelussa kannattaa huomioida myös sekä optimointi että osoitteen käytettävyys mainonnassa. Jos liiketoimintasi on hyvin kapealla alalla, kannattaa harkita myös avainsanoihin liittyvien verkkotunnusten varaamista. Hyvä verkkotunnus myös auttaa hakukonenäkyvyydessä.

Muista tarkistaa myös rekisteröidyt tavaramerkit - ne suojaavat omistajaa myös nettimaailmassa, joten et voi hyödyntää niitä omassa nettimainonnassasi! Rekisteröinnin yhteydessä verkkotunnusta ei välttämättä hylätä, mutta oikeuden omistava taho voi vaatia jälkikäteen muutoksia tms.

Lue lisää yrityksen nimen tai tavaramerkin suojaamisesta Traficomin sivuilta.

Erikoismerkit nettiosoitteessa

Verkkotunnuksessa ei voi olla tyhjiä välimerkkejä, mutta voit hyödyntää väliviivaa jos se helpottaa esim. osoitteen lukemista tai muistamista. Mutta tässäkin tapauksessa kannattaa rekisteröidä molemmat versiot, väliviivalla ja ilman, ja ohjata nettiliikenne samaan osoitteeseen. Vrt. osoitteita hakukoneoptimoidutkotisivut.fi ja hakukoneoptimoidut-kotisivut.fi.

Usein myös suositellaan, että verkkotunnuksessa ei käytetä erikoismerkkejä tai ääkkösiä, varsinkin jos liiketoimintasi on kansainvälistä. Ääkköselliseen osoitteeseen ei voi liittää sähköpostitunnusta, joten yrityksen varsinaisessa osoitteessa ääkkösiä ei kannata käyttää. Toki markkinointiin käytettävissä sivustoissa ääkkösten käyttäminen on ok, joskus jopa suotavaa. Vertaa esim. kiinteistönvälittäjät.fi tai kiinteistonvalittajat.fi - hiukan erilainen tunnelma ko. osoitteissa. 😉

Verkkotunnusten päätteet

Koska verkkotunnusten hinta on melko edullinen (noin 10-15€/vuosi), kannatta hyödyntää erilaisten päätteiden markkinointiarvo ja suojata yritystoimintaa kilpailijoilta. Ilmaisia verkkotunnuksia kannattaa välttää! Huijaussivustot on yleensä tehty ilmaisilla tunnuksilla, joten niistä tulee väkisinkin huono ja epäammattimainen mielikuva sivuston kävijöille.

.com on kansainvälinen, kaupallisten yritysten käyttämä pääte. Organisaatiot ja yleishyödylliset yhteisöt käyttävät usein .org päätettä. EU:n alueella on käytössä .eu pääte ja eri mailla on omat tunnukset (.fi Suomessa, .se Ruotsissa jne.).

Teknologia-alan startup-yritykset ovat varanneet paljon .io päätteisiä verkkotunnuksia (.io pääte yhdistetään termeihin input/output), ja verkkokauppiaat .store loppuisia osoitteita. Hyvä vaihtoehto voisi olla myös .shop jos olet perustamassa verkkokauppaa tai kivijalkamyymälää.

Eri alojen erikoisasiantuntijat ovat käyttäneet myös .guru -päätteisiä nettisoitteita. Siitä kieltämättä saa hyvää potkua imagon rakentamiseen ja markkinointiin. Bloggareille sopii hyvin .blog-pääte ja digitaalisille peleille ja ohjelmistoille .app.


Kuinka voisimme olla avuksi?

Lähetä meille yhteydenottopyyntö tai soita puh. 050 480 2449 ja kysy lisää!

Sanna Silvola
Yrittäjä